OPDRACHT 1:

  1. De foto’s zijn zwart wit en erg eerlijk gemaakt. Ze zijn erg rauw en alleen bewerkt met een kleur. De artiesten hebben ook geen fancy kleding aan en zij gewoon als zichzelf gefotografeerd.

 

  1. In de tijdschriften zijn de foto’s vaak gefotoshopt en heel gestileerd.  Deze zijn niet in een studio gemaakt met veel licht en make-up. Ze zijn juist fragieler.

 

David Bowie: serieus en breekbaar

Elvis Costello: speels

U2: serieus en uitdagend

Miles Davis: weemoedig en opdringerig.

  1. De foto’s van David Bowie vind ik het mooist omdat die het meest zijn emotie vertonen. Het zijn veel close-up foto’s.
  2. Ze zijn samen, dat is duidelijk te zien maar iedereen kijkt toch zijn eigen kant op. Er is veel overlapping en ze zijn individuen maar toch samen.
  3. Hij staat meestal vooraan in de foto’s, hij springt er ook uit omdat hij de hoed draagt en dat typerend is voor hem.
  4. Ik vond een foto waar ze hun zintuigen bedekken met hun handen. Ze: horen, zien en zwijgen.
  5. De foto van rem ziet er veel speelser uit dan die van U2 waar iedereen heel serieus kijkt en statisch staat

OPDRACHT 2:

  1. Oppervlakkig zie ik een man met een gitaar die een tuin inklimt maar omdat het werk geen titel heeft kun je er heel veel verhalen bij bedenken.
  2. In dit werk zijn vooral alle attributen en het decor belangrijk omdat ze een hele rare sfeer creeëren

 

  1. In de werken wordt allebei met schaduw gewerkt, ze maken allebei gebruik van een duidelijk kleurthema en in beide werken is een man te zien.
  2. Dat kan heel goed, omdat het een foto is zijn alle onderdelen wel realistisch maar de situatie en het kleurgebruik komt heel surrealistisch over.
  3. Ik denk dat hij eerst nagedacht heeft over alle atributen, toen heeft hij ze in een goede compositie gezet daarna heeft hij zijn camera goed ingesteld en is foto's gaan maken terwijl hij wat verschillende poses voor de man bedenkt om uit te proberen. uiteindelijk probeert hij wat filters uit en photoshopt een beetje en heeft dan het eindresultaat

 

 

OPDRACHT 3

  1. Ik vond het vrij heftig en verwachtte dit niet. Vooral het werk van het kind en de naaimachine sprong er erg uit, ik werd er een beetje ongemakkelijk van.
  2. Ze speelt met de maakbaarheid van de mens, en ook heel erg met een contrast tussen jong en oud.
  3. Ik denk zeker dat ze daar in is geslaagd, het gevoel dat de foto's meegeven is precies wat ze probeert te bereiken om ons zo te confronteren met het gevoel van imperfectie

 OPDRACHT 4

  1. Ik zou zeggen dat ik de foto's schokkend en ongepast vind, de foto's zijn best expliciet. Dit zijn we wel gewend in onze maatschappij maar niet dat dit explicite materiaal van kinderen gemaakt is. Ik denk dat het deze combinatie is die het voor mensen ongepast maakt, ookal is dit niet het beeld wat Margi over wilde brengen.
  2. Ik denk dat er creatieve vrijheid moet zijn, het seksualiseren van kinderen is nooit het doel van Margi geweest. De kinderen in haar werk staan juist voor onschuld en maken een mooi contrast voor het gevecht met ouderdom die Margi ook afbeeld.
  3. Geerlinks maakt veel gebruik van licht en donker, en gebruikt ook photoshop

 

OPDRACHT 5

  1. Ik zou zeker zeggen dat Rineke Dijkstra de kwetsbaarheid van mensen goed vast kan leggen. Ze werkt met gewone mensen, geen topmodellen, laat ze zelf een pose kiezen. Daar sta je dan in je badpakje; ik denk dat dat zeker een hoop kwetsbaarheid toont.
  2. De compositie in de foto's is heel simpel waardoor alle focus echt om het meisje alleen is. Geen afleidingen en dat maakt het eigenlijk alleen maar enger. de achtergrond vervaagt waardoor het meisje zelf er echt uitspat.

 

OPDRACHT 6

  1. Ik vind dat de eerste twee foto's haar status erg benadrukken. Ik vind dus ook dat het typische staatsieportretten zijn, de wijze waarop ze staat, hoe ze kijkt en wat voor kleren ze aan heeft maken denk ik grotendeels uit.
  2. De kleuren van haar jurk verlichten de foto's , maar de portretten zijn toch donkerder door de achtergrond waardoor zij wel meer aanwezig is. In de foto in de kamer lijken de kleuren hetzelfde en zijn ze wat warmer, in tegenstelling tot de portretten in het veel donkerdere grijs.
  3. Vrouwelijk, statig en trots.
  4. Ja, ik denk het wel, de kleuren maken denk ik niet uit voor de manier waarop mensen haar zien, de foto's behouden dezelfde kracht in het zwart/wit en ik zou ze nog steeds associeren met vrouwelijk, statig en trots, de kleur verandert het denkbeeld niet.
  5. Ik denk dat dat ten eerste verschilt per persoon, door de status van de persoon en welke rol iemand heeft en hoe er naar die persoon gekeken wordt. Ik denk dat dat bij koningin Maxima dat er anders aan toe gaat dan bij normale mensen.

 

  1. Ik denk dat het een campagne zou kunnen zijn waarin hij wordt beperkt in zijn vrijheid, waarin hij geen recht van spreken heeft en niet zomaar zou kunnen zeggen wat hij zou willen zeggen, hij heeft namelijk het recht niet.

 

OPDRACHT 7

Opdracht 7, Algemene vragen

1.) Noem bij elk van onderstaande fotografen drie woorden die je bij ze vindt passen:

Anton Corbijn: ruig, apart, grimmig

Ellie Uyttenboek: verschillend, kenmerkend, groeperen

Teun Hocks: oud, eenzaam, donker

Margi Geerlinks: apart, shockerend, ongemakkelijk

Rineke Dijkstra: krachtig, persoonlijkheid, aspecten

Erwin Olaf: serieus, status, machtig

2.) Welke manier van fotograferen spreekt jou het meest aan? Waarom?

Ik hou van foto's waar iets niet meteen een foto moet zijn, geen landschap, geen portret, eerder een soort abstract werk. Zelf heb ik een tijdje foto's proberen te maken van licht in beweging zoals die hier naast, die van mij zijn niet zo mooi als deze maar het heeft wel hetzelfde concept.

 

3.) Ik hou van zwart/wit, sepia of kleuren foto's. Omcirkel welke jou het meest aanspreken.

Zwart/wit foto’s vind ik persoonlijk het mooist. Die maak ik zelf ook vaak.

4.) De mooiste foto die ik heb gezien is van Anton Corbijn

Zij stijl spreekt me het meest aan. En de foto’s zijn rauw.

 

5.) Mijn portret zou ik door de volgende fotograaf laten maken door Anton Corbijn

Omdat ik vind dat hij een hele creatieve manier heeft van fotograferen en ik heel benieuwd ben hoe hij mij zou vast leggen.